Apotheek open op:

tel. 043 - 458 21 60
Informatie over:

Parasieten

Alle huisdieren kunnen last krijgen van parasieten. Niemand zit te hierop te wachten. Toch zijn de meeste parasieten goed te voorkomen en te behandelen. Controleer uw huisdier regelmatig en vraag uw dierenarts om advies. Een goede en regelmatige behandeling voorkomt veel leed. Niet alle op de markt te verkrijgen producten werken tegen alle parasieten. Sommige producten zijn ook niet geschikt voor jonge dieren. Informeer daarom bij uw dierenarts voor het juiste product.
Bij Dierenkliniek Gulpen-Margraten kunt u terecht voor diverse soorten teken- en vlooienbestrijdingsmiddelen. Ook kunt u bij ons terecht voor goede ontwormingsmiddelen.

> Vlooien, mijten, teken
> Wormen

Vlooien, mijten, teken
Deze parasieten zijn kleine diertjes die op of in de huid van uw dier leven. Ze zorgen meestal voor jeuk, kale plekken, huidontstekingen of zelfs bloedarmoede.
Vlooien
Vlooien zijn vaak te vinden op honden en katten, maar ook in uw huis. Voor moderne bestrijdingsmiddelen, raadpleeg uw dierenarts
Oormijten
Oormijten komen vooral voor bij pups en kittens. Het is erg besmettelijk voor andere honden en katten. Uw dierenarts kan de oren controleren en de juiste behandeling instellen
Teken
Uw hond of kat kan een teek oplopen als hij door struiken of gras loopt. Er zijn druppels (spot-on producten), tekentangen en tekenbanden te koop. Teken uit warme streken kunnen ziekten op uw hond overbrengen. Overleg met uw dierenarts welke voorzorgsmaatregelen u moet treffen als u op vakantie gaat.
Schurft
Schurft is erg besmettelijk, ook voor mensen. Veroorzaakt vaak heftige jeuk. Een goede behandeling door uw dierenarts is noodzakelijk.

Wormen
Er zijn parasieten die ongewenst binnen in het lichaam van het huisdier aanwezig zijn. Dieren kunnen hiermee besmet raken. Voorbeelden van deze parasieten zijn wormen en andere darmparasieten. Wormen verminderen de conditie van uw huisdier, remmen de groei bij jonge dieren en kunnen verschillende ziektes veroorzaken. Daarnaast kunnen ze ook een risico vormen voor de gezondheid van u en uw gezinsleden. Wij raden de volgende ontwormingsschema’s aan:

Hond:
Ontworming pup: 2, 4, 6, 8 weken. Daarna maandelijks tot een leeftijd van half jaar
Ontworming volwassen hond: 4x per jaar
Ontworming moederdieren: tegelijk met de pups

Kat:
Ontworming kitten: 3, 5, 7 weken. Daarna maandelijks tot een leeftijd van een half jaar.
Ontworming volwassen kat: 4x per jaar
Ontworming moederdieren: tegelijk met de kittens.

Indien u wormen ziet bij het volwassen dier, behandel dan uw dier in ieder geval. Denk eraan dat u alle aanwezige honden en katten tegelijk behandelt. Zij kunnen elkaar op ieder moment besmetten.