Apotheek open op:

tel. 043 - 450 18 78
Informatie over:

Konijn

Konijnen zijn sociale en rustige dieren en zijn zeer geschikt als huisdier voor mensen die zich aangetrokken voelen tot deze eigenschappen. Vaak wordt het konijn voor kinderen aangeschaft, omdat hij eruitziet als een knuffeldier. Als met rust en geduld zijn vertrouwen is gewonnen, kan het konijn zich sterk aan de eigenaar hechten. Konijnen worden gemiddeld 7-10 jaar oud, maar sommigen halen zelfs een nog hogere leeftijd.

> Huisvesting
> Voeding
> Ziekten
> Castratie en sterilisatie
> Vaccinatie

Huisvesting
Indien een konijn binnenshuis wordt gehouden, kan de kooi het best op een tochtvrije en rustige plek worden neergezet.

Zet de kooi niet naast de verwarming of op een plek waar de zon naar binnen schijnt. Kies een kooi die groot genoeg is, zeker als het konijn er het grootste deel van de dag in doorbrengt. Hij moet op zijn achterpoten kunnen staan zonder zijn kop te stoten tegen de bovenkant en er languit in kunnen liggen. Vers drinkwater kan in een bakje of een waterflesje.
Voor de bodembedekking kan een krant met daarop stro of kattenbakkorrels van geperst papier worden gebruikt. Kies een kooi die gemakkelijk te reinigen is. Konijnen vinden het niet prettig om in hun eigen vuil te zitten en de ammoniakdampen kunnen oog- en luchtwegirritaties veroorzaken. Aangeraden wordt om de konijnenkooi minstens een keer per week te verschonen.

Wanneer u het konijn los laat lopen, bedenk dat een konijn van knagen houdt! Zorg dat snoeren, kamerplanten, boeken en andere zaken buiten zijn bereik blijven.

Een konijn kan ook heel goed buitenshuis gehouden worden. Zorg voor een voldoende ruime kooi, die zo moet zijn geplaatst, dat de binnenkant droog blijft bij regen.
De kooi mag nooit in de felle zon staan en moet voorzien zijn van een vorstvrij nachthok. Stro als bodembedekking in het slaapgedeelte geeft in de winter een goede isolatie.
Geef elke dag vers voer en vers water en controleer dan meteen of het konijn gegeten heeft en of de ontlasting er normaal uitziet.
Voor nog meer beweging is een buitenren, waar hij zelf vanuit zijn hok in kan lopen, ideaal. Let op dat hij niet onder de omheining door graaft en ontsnapt.

Voeding
Konijnen hebben een spijsvertering die helemaal is aangepast op moeilijk verteerbare plantaardige producten, zoals gras.

Gras en hooi Gras is niet voor iedereen voorhanden. Een goed alternatief voor gras is hooi. Zorg ervoor dat een konijn hooi tot zijn beschikking heeft. Gras en hooi zijn rijk aan de voedingsstoffen die een konijn nodig heeft. Ze leveren vezels die een goede spijsvertering bevorderen. Het kauwen op gras of hooi bevordert het afslijten van de altijd doorgroeiende tanden en weerhoudt het konijn om aan andere zaken, zoals de meubels, te gaan knagen. Bovendien bevordert het de aanmaak van de zogenaamde blindedarmkeutels. Dat zijn groenige plakkerige keutels die ‘s nachts worden geproduceerd en door het konijn rechtstreeks vanuit de anus worden opgegeten. Ze bevatten zeer belangrijke voedingsstoffen en zijn onontbeerlijk voor de gezondheid van het konijn. Geef gras en hooi ongelimiteerd.

Groenvoer
Naast gras of hooi is groenvoer belangrijk. Als het konijn een kopje gesneden groenten per kg lichaamsgewicht krijgt, hoeft u geen korrelvoer te geven. Varieer met soorten zoals andijvie, rode kool, witlof, groene kool, sla en wortel.
Is het konijn nog niet gewend aan groenvoer, dan moet u niet abrupt overschakelen, want dan is er grote kans op spijsverterings-problemen en diarrhee. Geef een paar weken elke dag minder korrels en steeds meer groenvoer. Het darmstelsel van het konijn kan zich dan rustig aanpassen aan de veranderde voeding.
Konijnen zijn vaak dol op fruit. U moet het echter zien als extraatje, het is geen volwaardige voeding. Geef niet meer dan een eetlepel per dag. Geschikte soorten zijn bijvoorbeeld appel, peer, kiwi, ananas en aardbei.

Brokjes en korrelvoeding
Veel huiskonijnen krijgen als basisvoer gemengd voer of konijnenkorrels. Gemengd voer is af te raden: het konijn wordt kieskeurig en eet alleen wat hij lekker vindt. Bij korrelvoer geldt dat bezwaar niet. Groenvoer verdient de voorkeur boven korrelvoer, omdat het beter is voor het gebit en de spijsvertering van het huiskonijn. Geef korrelvoeding niet onbeperkt als het konijn eenmaal op volwassen gewicht is, want dan eet hij er meestal te veel van en wordt hij te zwaar. Geef maximaal 25 gram korrels per kilogram lichaamsgewicht per dag. Een goed konijnenvoer is bijvoorbeeld Supreme Science Selective Rabbit®.

Water
Water moet elke dag gegeven worden, ook al zullen konijnen die veel groenvoer eten er niet veel van drinken. Ververs het regelmatig want vervuild water is een broeiplaats van bacteriën. Neem een waterbakje dat niet makkelijk omgegooid kan worden. Een nippelfles is ook mogelijk, hoewel sommige konijnen ermee gaan spelen, waardoor het hok drijfnat wordt. Let er in een buitenhok op dat het water in de winter niet bevriest.

Bij konijnen die niet eten raakt de spijsvertering ontregeld. Dat kan al binnen enkele dagen fatale gevolgen hebben. Wacht dan niet te lang met het maken van een afspraak voor onderzoek door de dierenarts, zodat de oorzaak opgespoord en zo mogelijk verholpen kan worden.

Ziekten
Een gezond konijn is actief, oplettend, eet alles open heeft een schone en droge vacht. Ondanks goede zorgen kan een konijn ook ziek worden.
Een ziek konijn kunt u veelal herkennen aan:
• stil in een hoekje zitten
• niet of nauwelijks eten
• geen ontlasting
• nauwelijks drinken
• vieze ogen en vieze neus
• vieze vacht rond de anus
• kwijlen bij kin en borst
• scheve kopstand
• vliegen op het lichaam
• bloed bij de urine

Veel voorkomende problemen bij konijnen zijn:
• maagdarmklachten
• buikpijn
• gebitsproblemen
• abcessen
• baarmoedertumoren
• ontsteking aan de poten
• scheve kop
• ontstoken ogen

Castratie en sterilisatie
Het laten helpen van je konijn kent vele voordelen. Enkele goede redenen zijn:
• Geboortebeperking
• Afname ongewenst mannelijk gedrag
• Makkelijker zindelijk maken
• Afname agressief gedrag
• Afname urine sproeien
• Voorkomen baarmoederkanker

Het voorkomen van baarmoederkanker is de belangrijkste reden om een vrouwtjes konijn, ofwel voedster, te laten steriliseren. Deze aandoening is doodsoorzaak nummer 1 bij voedsters. 10 van de 12 ongesteriliseerde konijnen ontwikkelt deze ziekte (=83%). Daarom adviseren wij je om alle voedsters te laten steriliseren indien je geen nestje wilt. Voor castratie en sterilisatie van een konijn kun je een afspraak maken.

Vaccinatie
VHD (Viral Haemmorhagic Disease) genoemd, wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus is voor het eerst gevonden in China in 1984 bij konijnen die uit Duitsland waren geïmporteerd. Enkele jaren later had het zich over heel Europa verspreid.

VHD komt voor bij konijnen en hazen. Het virus veroorzaakt inwendige bloedingen in verschillende organen van het dier. In de meeste gevallen zult u geen voorgaande ziekteverschijnselen zien en treedt acute sterfte op. Soms hebben de dieren een periode van koorts doorgemaakt.

De ziekte is erg besmettelijk en wordt overgedragen door zieke wilde hazen en konijnen. Ook konijnen die binnen zitten zijn gevoelig voor de ziekte.
Dit virus kan zich op alle mogelijke manieren verspreiden, via o.a. insecten, vogelpoep, kleding en schoenzolen.

Vaccinatie is mogelijk vanaf 8 weken oud. Voor een optimale bescherming is een enting ieder jaar noodzakelijk.

Leeftijd 8 weken: enting tegen VHD
Daarna jaarlijks herhalen